söndag 11 september 2011

Himmel över London. Besvikelse...

Jag anade det tyvärr innan jag tog mig an läsningen, hade ju läst Göran Greiders recension i DN, bland annat. Håkan Nessers nya roman, Himmel över London, är inte det man tror att den ska vara. Jag gillar böckerna om Barbarotti, och en del av hans andra böcker också. Nu hade jag längtat efter en riktigt bra och spännande historia men vad fick jag? En lektion i skrivandets hantverk och mystik, en diskussion om fiktion kontra verklighet. Missförstå mig rätt, visst är dessa frågor också intressanta och angelägna att belysa. Men inte nu, inte så här. En från början spännande historia, om än väl skruvad, monteras efter cirka halva boken nogsamt ner, bit för bit. Kvar står en besviken läsare. Håkan Nesser är trots allt inte Paul Auster...  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar