lördag 6 augusti 2011

Hiram och andra

Lördag eftermiddag och jag har lovat att laga maten idag. Tänkte lite på kokböcker eftersom jag nyss tittade på mitt åtråvärda exemplar av Hirams kokbok. Det är så roligt att läsa hennes kokböcker och hon hade en sån bra inställning till mat. Allt känns okomplicerat och möjligt när man bläddrar i hennes böcker.
Jag är en sådan som gärna köper kokböcker på rea. Min senaste heter något med Rödvin älskar mat, och det är precis såna böcker jag gillar. Jag läser dem gärna i sängen eller soffan. Ibland lagar jag något ur dem, men jag använder egentligen bara recept första gången jag ska laga något. Men det är så underhållande att läsa en bra kokbok, att studera ett recept och försöka känna om det är bra eller inte. Ofta kan man avgöra det bara av att studera ett recept, tycker jag.
   En annan - användbar - gammal favorit jag har är Ingmar Björksténs Middagar. Kanske inte den mest insmickrande kokbok man kan läsa; inga bilder tillexempel. Men den är så trevligt skriven, och menyerna han presenterar är välkomponerade och helt tydligt skrivna av en mycket matlagningskunnig och matroad person.
   Nu väntar köket.

1 kommentar:

  1. Ja, gamla kokböcker är mycket underhållande. För att inte tala om husmorsböcker med fina råd och tips. Min favorit är Husmoderns hemkurer och goda råd, från 1923 som jag ärvt av min mormor.
    Kram C

    SvaraRadera