fredag 2 mars 2012

Kvinnors dikt om kärlek

Jag har letat igenom bokhyllan flera gånger, bara för att konstatera det jag redan visste; mitt exemplar av antologin Kvinnors dikt om kärlek finns inte längre. Jag får väl söka på nån loppmarknad eller antikvariat om jag ska hitta boken igen. Sjutton år var jag nog när jag köpte den, och sen hängde den med genom livet. Så mycket bra fanns det i den och jag önskar att jag hade den här nu. Däremot har jag kvar den manliga motsvarigheten. Det störde mig alltid att den kvinnliga heter Kvinnors dikt, medan den manliga heter Mannens. Som om mannens dikt var de slutgiltiga orden om kärlek, medan kvinnornas var just kvinnornas, flera röster och mer prövande och undersökande. Ja, jag saknar den, med dikter av såna man inte alltid tänker på idag: Siv Arb, Rut Hillarp, Ebba Lindqvist, Sun Axelsson, Ann Smith. Och fler, många fler...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar