fredag 23 mars 2012

From the darkness right under our feet

En mycket bra novellsamling som jag läser nu är From the darkness right under our feet av Patrick Michael Finn. Bara titeln...
   Mörka noveller om utsatta människor som utspelas i det som alltid brukar kallas för "det andra Amerika", vad nu det är. Jo, jag förstår ju vad som menas men samtidigt blir det nästan något stereotypt över att alltid skriva det andra Amerika också. Som om allt som inte är pengar, framgång och Hollywoodfilmer då skulle handla om luggslitna losers i någon håla i mellanvästern. Men för all del. Jag läser mycket gärna om amerikanska losers. Något som jag har tänkt på är att det inte kan vara lika lätt att skriva den typen av texter som svensk, om det ska utspelas i Sverige. Det blir liksom inte samma sak. Jo, jag vet att det finns undantag, ta Robert Kangas till exempel. Men ärligt, nog blir det ett annat slags skimmer, om än solkigt (som det ska vara), när en berättelse utspelas i Knockemstiff än om den skulle utspelas i Bräcke, för att nu ta en ort som ligger mig nära... 
   Nu när jag skrivit det här inser jag att jag naturligtvis har fel. En bra historia är alltid en bra historia och kan nog med fördel placeras i Bräcke också. Eller på liknande platser. En skicklig berättare kan beskriva vad som helst.
   Jag måste tänka mer på det här. Men Patrick Michael Finn är hur som helst oerhört bra, det vet jag bestämt att jag tycker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar