torsdag 29 december 2011

Rapport från julens rike

Så är vi i mellandagarna. Tillvaron består av julskinka, julpaté, saffransbiscotti, franska pepparkakor, knäck och glögg med mera. Med mera. Och jag gillar det. Lediga tillsammans. Och idag ska vi på bio. Vi läser norskt här hemma just nu. Mannen är fördjupad i Knausgård. och jag fortsätter att läsa om Jarle Klepp. Jag var bara tvungen att beställa de tre böcker jag inte hade läst. De är på norska. Jag har just avslutat Pixley Mapogo. Visste inte om jag kunde läsa på norska men det gick utmärkt. Insåg att norska och jämtska har mycket gemensamt. Det visste jag väl i och för sig redan, men nu märkte jag det verkligen.
   Pixley Mapogo av Tore Renberg utspelas under en enda kväll i Oslo. Jarle Klepp har blivit trettiofem, vikarierar som journalist och tycker att han börjar åldras. Men denna kväll är han på rockkonsert för att uppleva, och skriva om, sin ungdoms idoler The Smiths. Men kvällen slutar inte alls som Jarle hade tänkt sig. Livet, det vanliga, komplicerade livet, tränger sig naturligtvis på och pockar på Jarles uppmärksamhet. Han får anledning att möta sig själv i sin mest osminkade version och det är ingen smickrande syn. Vem är han, egentligen, och hur är han i förhållande till sin omgivning? Som far? Som god vän? Det blir en kväll som Jarle aldrig kommer att glömma. Och det är roligt, underhållande och lite småsorgligt att läsa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar