lördag 25 juni 2011

Trevi

Ibland saknar jag bokförlaget Trevi. Jag såg en bok från Trevi skymta förbi i bokhyllan och då kände jag det extra starkt. Alla bra böcker som kom ut där, alla kvinnliga författare som man inte visste att man ville läsa förrän man stod där med en bok i handen. Och Anne Tyler; hon kom ju ut på Trevi från början. Sedan blev det väldigt konstigt med hennes böcker, från det ena förlaget till det andra. Från Trevi till Forum till B Wahlströms till Damm...
   Jag sökte på författare utgivna på Trevi och kände igen så många gamla favoriter, både kända och mindre kända: Alison Lurie (Utrikes förbindelser är en av mina absoluta favoriter), Doris Lessing, Tillie Olsen, Hilma Wolitzer, Margaret Drabble. Och Lena Larssons härliga Matbok gav de också ut. Hon var duktig, "kvinnornas och katternas förläggare".      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar