fredag 18 mars 2011

Början

Mitt första inlägg i min första blogg. Jag vet, det finns så många bokbloggar och jag är inte riktigt säker på syftet med min. Bokstöd valde jag som namn. Något som håller ihop, håller på plats, stagar upp. Och det är väl så jag alltid använt böcker i mitt liv. Som stöd, tröst, underhållning och flykt. Jag har inget riktigt svar på varför man läser men själv har jag alltid gjort det och alltid behövt det. Om mig kan sägas att jag är 48 år, bibliotekarie och bor i Stockholm. Dock ingen fanatisk folkbildare eller överentusiastisk barn- och ungdomsbibliotekarie. Jag jobbar inte ens på ett "vanligt" bibliotek längre, något som jag beklagar. Mina bästa stunder på jobbet - när jag tänker tillbaka - var på den tiden för länge sen när jag var ganska nyutexaminerad och ansvarade för ett bibliotek i jämtländsk glesbygd. Glädjen i att hitta rätt bok till rätt person, att veta att nästa gång den människan kommer in kan jag ta fram boken jag gömt bakom disken och säga att jag la undan den här till dig för jag vet att den passar dig; det är nog mina största stunder i arbetslivet. Det andra var jag inget bra på: arrangera barnteater, argumentera med kommunpolitiker, bokprata för en skolklass; jag gjorde det men det skrämde mig alltid. I övrigt tänkte jag presentera mig genom att nu i början blotta mig direkt och visa några av mina största favoriter, några gamla, några nya; böcker och författare som på olika sätt haft en extra stor betydelse för mig.

Malena och glädjen av Marita Lindquist 

Det finns flera böcker i serien om Malena, men det var denna jag läste om och om igen som barn. Malena är i tioårsåldern när hon mister sin mamma. Kvar blir Malena, pappa och lillebror. Livet blir svårt och konstigt. Malena önskar sig en hund, det har hon alltid gjort men får man fortsätta göra det när något sådant här har hänt? Får man vara glad ibland också? På julafton får Malena ett presentkort som pappa ritat själv. Bara Malena ser att det föreställer en pudel. Och pappa förklarar att man visst får vara glad. Också. fast man är ledsen. Jag vet egentligen inte varför den här gamla barnboken berörde mig så starkt  och fortfarande gör det. Jag tror att den fungerade som ett sorts paraply att hålla över sig när allt kändes svårt. Malena höll undan det svåraste för mig, hennes sorg var så mycket större och inne i den fick man plats med sig själv.


Anne Tyler

Nick Hornbys favoritförfattare. Min med. Ingen kan som hon beskriva det bästa och svåraste med att vara människa. Några av hennes romanfigurer bor i mig och jag plockar fram dem ibland. Min favorit är Cody Tull från Restaurang Hemlängtan. Jag gillar Ezra också men han är för snäll, för god. Cody vill ha och han tar, han är bitter, arg och förstår aldrig riktigt var hans längtan kommer ifrån. För längtar gör de alla i Anne Tylers romaner, efter något annat, något de inte riktigt kan sätta fingret på eller gripa tag i.


Balladen om det sorgsna caféet av Carson McCullers

Måste jag välja bara en bok av alla som jag läst så blir det den här. Den tunna romanen om Miss Amelia som sent i livet börjar älska, som blir sårbar av kärleken och plötsligt inte har något skydd mot omvärlden längre är det mest gripande jag vet. Oförglömligt om kärlek smärta och ensamhet.


A blind man can see how much I love you av Amy Bloom

Amy Bloom, en av mina favoriter på senare tid. Jag läste novellsamlingen A blind man can see how much i love you; jag beställde hennes övriga böcker och läste dem med och jag förstår inte varför hon inte översatts till svenska. Fantastiska noveller om människor som alla på sitt sätt söker bekräftelse och kärlek. Om man tycker om Anne Tyler borde man absolut läsa Amy Bloom. Enligt min mening delar de en djup psykologisk skärpa, en förmåga att beskriva människor i deras mest sköra och sårbara tillstånd.


Knockemstiff av Donald Ray Pollock

Novellsamling som inte heller finns på svenska. Än? Donald Ray Pollock var pappersarbetaren som efter många år började skriva. Knockemstiff är bokens titel liksom namnet på den stad i Ohio, USA , som Pollock kommer ifrån. Det är mörka, brutala berättelser om människor som lever sina liv lite på sidan om, i en tillvaro där de varje dag får försvara och erövra sin plats. De drömmer ofta om att ge sig av, någon annanstans, till ett annat liv, men kommer aldrig långt. De strandar i en smutsig husvagn och nöjer sig med den flykt som spriten tillfälligt erbjuder. Humor och värme finns men då får man läsa noga. Skrämmande, fascinerande noveller som man tänker länge på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar