torsdag 8 november 2012

Torka aldrig tårar utan handskar

Först såg vi teve-serien och sedan läste jag boken. Fel ordning säkert men nu blev det så. Torka aldrig tårar utan handskar är en väldigt bra bok som får en att gråta lite och undra över en tid som känns så nära och samtidigt så långt borta. Det är starkt gjort av Jonas Gardell att berätta den här historien och han gör det fantastiskt bra. Man kan ju bara ana hur det måste kännas att börja gräva i de svåraste minnena. Men det han berättar är viktigt och angeläget och jag ser fram emot nästa bok, som väl kommer snart.
   Säkert beror det på teve-serien och de duktiga skådespelarna också, för personerna och replikerna stannar liksom kvar i en länge. Inte minst porträttet av Paul, den omhändertagande, som firar överdådiga jular med sin nya familj och som förmedlar en helt övertygande värme. Läs den här boken! 

2 kommentarer:

  1. Slukade den här boken! Väntar nu med spänning på fortsättningen :)

    SvaraRadera
  2. Usch, jag vill så otroligt gärna se serien och läsa boken men just nu känner jag inte att jag orkar. Jag känner mig lite känslomässigt instabil (och jag är alltid otroligt paranoid när det kommer till HIV och AIDS, verkligen livrädd för att vara smittad trots att det är högst osannolikt) så därför har jag inte känt att jag klarar av det. Men snart. Snart!

    SvaraRadera