lördag 17 november 2012

Bekännelser

Jo men, bloggaren har inte hörts av på ett tag vilket beror på att jag varit sjuk (are än vanligt) och inte riktigt orkat med. Men nu är jag igång igen.
   Och när man inte är riktigt pigg läser man ju mest sådant som "bara" är underhållande. Så nu tänkte jag vara lite öppenhjärtig för en gångs skull och ta upp några böcker som jag kanske inte annars skulle ha skrivit om. Den senaste tiden har jag bland annat snabbläst Sandmannen av Lars Kepler. Men den var inte bra. Det finns andra deckare som är så mycket bättre. Tyckte inte ens att den här var så välskriven som de brukar vara; det kanske har gått lite fort. Rekommenderas inte.
   Rekommenderas gör däremot Brobyggarna och Dandy av Jan Guillou. Riktigt underhållande läsning. Hans ambition är väl att skriva 1900-talets historia, och i de två romaner som hittills utkommit om de tre fattiga fiskarbröderna från Norge, som får chans till utbildning och möjlighet att bli något stort, får läsaren vara med på många platser. Från hårt norskt järnvägsbygge vid 1900-talets början, till slitsamt liv i Östafrika och mer mondänt överklassliv i London och på ett engelskt gods. Bloomsbury-gruppen finns med i Dandy, liksom många andra av tidens stora. Om man är på rätt humör är dessa böcker riktigt underhållande läsning. 
   Jag har också läst De korrupta, en deckare av Robert Kviby. Helt ok.
   Sist vill jag hylla en författare som jag aldrig förut läst, det var bara en slump att jag stötte på henne. Annika Sjögren skriver deckare från Härnösand men jag läste den senaste, All vad marken gömmer, och blev glatt överraskad. Just den boken är nog mer att betakta som en slags psykologisk spänningsroman, lite i samma stil som Inger Frimansson. Ett händelseförlopp bekrivs ur några olika männsikors skilda perspektiv. Man vet att det kommer att gå åt helvete men man kan inte sluta läsa. Jag måste läsa hennes övriga böcker ockå. Allt vad marken gömmer är mycket välskriven och, som sagt, spännande!  
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar