torsdag 19 januari 2012

Familjen Kennedy

Alla har vi våra svagheter och egenheter. Sådant som intresserar oss, ibland av mer oklara skäl, men som kanske inte är det första man tar upp i diskussion med andra. Jag har till exempel alltid, sedan jag var barn och läste om Jackie som gifte sig med Onassis, varit oerhört intresserad av familjen Kennedy. Under min karriär som presslektör (ja, jag hade ju ett sju år långt uppehåll från bibliotekarieyrket) var det mitt jobb att läsa tidningar, allt från Dagens Nyheter till Börsveckan och Svensk Damtidning. I damtidningarna stod det en del om Jackie Kennedy, som dog 1994, och hennes barn John Jr och Caroline. Mest fokus var det på John Jr, hans flashiga liv i Trebecca i New York, det stormiga äktenskapet med hustrun Carolyn och det tragiska slutet när de båda omkom i en flygolycka 1999. Jag kunde inte få nog, jag bara läste och läste men fråga mig inte varför för det vet jag inte. Och olyckor och skandaler, förutom politik, är väl det man tänker på när man hör namnet Kennedy.
   I Lennart Pehrsons Familjen Kennedy : en amerikansk dynasti får man sig hela historien till livs. Om hur fattiga irländska invandrare på bara några generationer blev en av USA:s mäktigaste familjer. När Joe och Rose Kennedys äldste pojke Joseph Patrick föddes var det redan bestämt att han en dag skulle bli Amerikas president. Då han omkom under andra världskriget flyttades ambitionerna över på nästa son i turordning: den sjuklige och fysiskt svaga John F. Det alla barnen fick lära sig var dock den hårda läxan att en Kennedy gråter inte, en Kenndy kommer inte tvåa och en Kennedy misslyckas inte.
   Boken är välskriven och fascinerande. Här finns allt om släktens historia, om vägen mot Vita huset, om pengarna, kvinnorna, de tragiska morden på John F och Robert Kennedy och om nästa generation Kennedys oförmåga att leva upp till släktens högt ställda förväntningar. För det är också en historia om hybris, mygel, droger och tragik. 
   Och jo, jag har också läst den skvallriga, högst oseriösa boken Bobby & Jackie: en kärlekshistoria. Men det behöver vi kanske inte gå in på här...   
      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar