fredag 18 november 2011

Om Rut Hillarp. Och om begreppet pysslig.

Igår på dotterns klassfest blev jag kallad pysslig av en annan mamma. Genast reagerade jag negativt, ville värja mig och säga ifrån. Jag är inte pysslig; jag har inte ens packat upp symaskinen än. Den står fortfarande kvar i sin kartong. Det som gjorde att jag kvalade in i genren pysslig var att jag till knytkalaset medförde en hemgjord dajmmarängtårta och ett antal minipajer med västerbottensost. Och ja, jag älskar att laga mat men nej, annars är jag inte pysslig. Jag önskar dock ibland att jag vore det. Om klassfester (och föräldramöten, avslutningar och alla de tillfällen där man frotteras med andra föräldrar) kan man för övrigt skriva mycket men det ska jag inte göra, i alla fall inte här och nu. Men ordet alienation känns aktuellt för mig... 
   En kvinna som definitivt inte var konventionellt pysslig var poeten Rut Hillarp. De senaste veckorna har jag ägnat åt två tjocka böcker om och av Rut Hillarp: Rut Hillarp - poet och erotiskt geni av Birgitta Holm och Dagboken, Rut Hillarps egna dagboksanteckningar i urval av samma Birgitta Holm. Otrolig läsning. Spännande och intressant att läsa om en så komplicerad människa, full av motsatser. Den skrevs under tider av passion, och passionen var det viktigaste i hennes liv. Just det där, hur kärlek, erotik och litteratur gick ihop och  så att säga var hennes liv fascinerar mig. Hur hon skapade ett liv helt utifrån sina egna önskemål och förutsättningar och långt ifrån tidens rådande kvinnoroll. På dagarna en engagerad gymnasielärare, på sin övriga tid en av landets största modernistiska lyriker. Hon skrev öppet om sin masochistiska läggning och en av hennes älskare beskrev hennes behov med uttrycket "slave in bed, queen outside". 
   Läs Rut Hillarp; hennes poesi är fantastisk. Glödande intensiv och sensuell. Hon hade ett nästan tjugo år långt uppehåll i sitt skrivande men återkom 1982 med Spegel under jorden, som följdes av fler.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar