fredag 22 juli 2011

Pojkdockans dikter

Black Island Books, förlaget i Luleå, ger nu ut Pojkdockans dikter av Eric Fylkeson på nytt. Den kom ut första gången 1985 och är ett urval av dikter från samlingar som kom ut mellan 1970 till 1983. Fantastiskt att någon ger ut den här boken igen! Jag äger ett exemplar som alltid varit hett åtråvärt av både mig och min syster. Under några år fick jag lämna det ifrån mig; jag minns inte riktigt varför men jag tror att det handlade om ett löfte. Sedan fick jag som tur var tillbaka boken av min syster. Läs dikterna om Glys Norman från samlingen Skuld, något av det bästa som skrivits om vanmakt och förtryck. Vem får finnas till på sina egna villkor? Måste man skada någon annan för att själv överleva; för att dölja det svaga och sköra i sig själv?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar