onsdag 26 oktober 2011

Vad ska man välja?

Ska just börja på en ny bok,men vad ska man välja? De här böckerna tittar alla på mig just nu och säger välj mig: Mannen som föll i glömska av Mia Ajvide, Himmelsdalen av Marie Hermanson, Drinking closer to home av Jessica Anya Blau och den gamla, underbara Housekeeping av Marilynne Robinson. Som jag älskade den boken. Det kanske blir den.
   Samtidigt läser jag om Fogelströms Stad-serie. Har läst den flera gånger men nu när jag bor just här, där de gick omkring, Henning, Lotten, Emelie och de andra, känns det extra mycket. Man undrar hur det egentligen såg ut då. När vi går med hunden över Barnängsområdet eller längst upp på Åsöberget; när vi går upp i Vita bergen. Och när vi tar färjan över till Hammarby sjöstad tänker man på Lotten och tvätt-Malin och hur de slet vid Hammarbysjön för att få tvätten ren.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar